| Keskimääräinen hinta €/km, sisältää arvonlisäveron (alv) |
| Kustannuksissa on lisäksi otettava huomioon mahdolliset sillat ja halkaisijaltaan yli 2 000 mm:n rummut, jotka luokitellaan sillaksi ja joista tehdään yleensä erillinen kustannusarvio. |
| Tien kuvaus | Keskimääräinen hinta (€/km) | Huomautuksia |
| Pääsytiet | ||
| - kylätietyyppinen | 35 000 – 50 000 | edullisimmillaan 25 000 €/km |
| - maatilan talouskeskuksiin | 25 000 – 30 000 | edullisimmillaan 20 000 €/km |
| - kesämökkikiinteistöille | 15 000 – 20 000 | |
| Metsätiet | ||
| - runkotiet | 30000 | |
| - alue ja varsitiet | 17 000 – 24 000 | |
| - pengertiet | 5 000 – 10 000 | |
| Tavoitekantavuudeltaan suuret metsätiet ja muut yksitysitiet | ||
| - normaaleissa pohjaolosuhteissa | 50 000 - 100 000 | |
| - vaikeissa pohja-olosuhteissa | > 100 000 | |
| Viljelystiet | 15 000 – 25 000 | edullisimmillaan 10 000 €/km |
| Esimerkkejä | €/kpl | |
| putkisilta, aukko > 2000 mm, sinkittyä terästä | 35 000 - 45 000 | edullisimmillaan noin 13 000 € |
| viljelystien betonielementtisilta, aukko 4 m. | 40000 | |
| tierummut | 2 000 - 4 000 |
| Hinnat sisältävät tienrakennusmateriaalin osalta 10 – 30 km:n kuljetusmatkan. Lähempää saatava tavara alentaa kustannuksia 10–20 %. |
| Alusrakenneluokalla ja sitä kautta rakennekerrosten paksuuksilla on suuri merkitys rakentamiskustannuksiin. Mitä heikkolaatuisempaa alusrakenne on, sitä vaikeammaksi rakentamiskustannusten arviointi muodostuu ja yksilöllisten pohjanvahvistustoimenpiteiden aiheuttamien kustannusten merkitys kasvaa. | ||
| Karkeasti arvioiden vaikeissa pohjaoloissa rakentamiskustannukset kaksinkertaistuvat | ||
| Lähteet: |
| Saukko, Pentti. 2011. Tarkastaja. Pohjois-Pohjanmaan maanmittaustoimisto, Ylivieska |
| Teuvo Taura. 2011. Metsäpalveluasiantuntija. Metsäkeskus Pirkanmaa |